آنالیتیک

تحلیلی بر معارف از نوع سنتی اش

My Photo
Name:
Location: Iran

Monday, May 08, 2006

راسل و منطق سمبلیک

این نوشته رو برای شیما اکبرنیا اینجا آوردم
راسل بواسطه قواعد فني كه در منطق سمبوليك پرورانيد نشان داد كه برخی استدلالها غلط هستند . راسل با تمايز قائل شدن بين صورت نحوي و صورت منطقي يك جمله به تشريح اين مطلب مي پردازد . وي مي گويد : يك جمله ممكن است از لحاظ دستور زبان متداول صورت ( مسنداليه و مسند ) داشته باشد ليكن وقتي به زبان اصول رياضيات برگردانده شد ، ممكن است از نظر منطقي نادرست باشد
مثلا در جمله ( خدا وجود دارد ) ، از لحاظ دستور زبان ( خدا) مسند اليه و( وجود دارد) مسند است ، ليكن اگر اين جمله را بصورت خاص منطقي آن در آوريم يعني مفهوم اين قضيه را روشن كنيم ، ديگر لفظ ( خدا) يك موضوع منطقي نبوده بلكه يك احتمال منطقي است
اين كار را راسل تعيين كننده كميت منطقي ناميده است و اين همان عملي است كه در ارتباط با يك لفظ مبهم مثل ( كسي ) يا ( چيزي ) اطلاق مي گردد استعمال اين الفاظ براي اينست كه كه به يك طبقه نامعين و مبهم اشاره كند
وقتي كه جمله ( خدا وجود دارد ) بصورت خاص منطقي در آيد بدين معني خواهد بود كه :( چيزي و فقط يك چيز قادر مطلق و عالم مطلق و خير مطلق است) و یعنی يك چيز نامعين داراي صفاتي معين از قبيل قدرت مطلق و علم مطلق و احسان مطلق ،است. بدين سان آن جمله از لحاظ منطقي داراي صورتي از(مسند اليه و مسند) نيست بلكه يك قضيه عام است با ساختمان غير اتمي
مطلبي كه راسل عنوان مي كند مواردي را دربرمي گيرد كه مربوط به اسامي خاص نيستند و بخودي خود داراي معني خاص نمي باشند زيرا فقط اسامي خاص در يك جمله معني دارند . راسل اين عبارات را علايم ناقص ناميده است و مي گويد كه در زبان كامل هر مسند اليهي ( موضوعي ) به يك شي واقعي و هر مسندي ( محمولي ) بر يك خصوصيت واقعي از آن شي دلالت مي كند

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

az in maghale kheily khosham omad.man ta hala dar in mord chizi nakhoondeh boodam.mishe dar in mored yek ketab ya chize dige moarefi koni.mer30

12:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

bebakhshid man amiram

12:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام. از سن و سال و عقیده و تحصیلات و نمره هوش و...جنابعالی چیزی نمیدونم ولی برداشتی که از مطلب جدید و مطالب قبلیت داشتم اینه که مطالب رو از جاهای دیگه کپی میکنی داخل وبلاگ و فقط قصد داری متعصبانه از خودت دفاع کنی وگرنه اگه سوادش رو داشتی و آی کیوت یاری میکرد چیزای بهتری میتونستی بنویسی .از راسل مطلب نوشتی که مثلا جواب من رو داده باشی و بگی منطق رو میشناسی . اگه سواد داشتی مطمئنا میدونستی که اینگونه استدلالها و استدلال معروف علیت راسل در آثار منتشر شده بوفور یافت میشه و بارها و بارها فلاسفه اونها رو با استدلالهای خیلی ساده که حتی برای بچه های کوچیک هم قابل فهمه نقض کردن و نارسایی و مشکل استدلالهای راسل رو به حساب عدم تخصصش گذاشتن ( بهتر از اینه که به حساب... بذارن ) حالا شما خواستی با این اسم افتخار کنی ؟ . داخل وبلاگ خودم ذیل کامنت بابک توضیحاتی نوشتم که احتمالا در مورد شما هم صدق میکنه .در پایان بهت بگم راهی رو که میخوای بری در طول تاریخ خیلی آدمای برگتر از تو رفتن و به جایی نرسیدن .

3:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام بابي جون واقعا لذت بردم (مثل هميشه )از اين سبك استدلال خيلي خوشم مياد

2:15 AM  
Blogger باب said...

من ادعا نکردم که این مطالب به من وحی می شه شماها هستید که با اجنه در ارتباطید و بهتون وحی می شه و از این حرفا .این مطلبی که می بینی این حقیر چند سال پیش نوشته بودم که این البته کل اون نیس . به هر صورت درسته که بلای اسمونی یقه ما رو گرفت و وبلاگمون پاک شد ولی خیلی وقته که با دوستان می نویسم که البته فعلا تنهام ولی به من بگو راجع به چی بنویسم تو خوشت میاد و میای اینجا به به و چه چه می کنی تا همون کنم . اینکه گفتی علیت راسل و زیر سئوال بردن کاش بیشتر توضیح می دادی چون من که اول دبستانم تو کتابامون ننوشته شاید تو کتاب تعلیمات دینی نوشته بخش واجب اوجود ملا صدرا با تحشیه علامه جعفری باشه می رم می بینم . راهی که ما می ریم و رفتن به جایی نرسیدن شما بگو چه راهی هستی تا ما هم به راه شما بیایم و به اجنه برسیم و بهمون وحی بشه.

12:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام . بازم مثل دفعه قبل از جمله های بی ربط برای جواب دادن استفاده کردی . مگه من گفتم بهت وحی شده که تو حرف وحی رو میاری وسط . اینکه مطلبت رو الان تهیه کردی یا چند سال پیش فرقی نداره.من نگفتم چی بنویس که من خوشم بیاد منظور من این بود که اگه خودم میخواستم از دید تو و با اندیشه تو برای خودم جواب بنویسم میتونستم از توجیهات قانع کننده تری استفاده کنم نه اینکه بریده یه مطلبی رو که یکی دیگه گفته و ربطی هم به موضوع نداره بذارم تو وبلاگ و بگم اینم جواب. رو این حساب حدس زدم یا سواد یا هوشبهر پایینی داری . کاش معنی به اجنه رسیدن رو هم توضیح میدادی اگه منظورت اعتقاد به وجود موجودات غیر مادیه قبول دارم چون خودمم بیشتر از اونی که مادی باشم غیر مادیم ولی اگه منظورت رمالی و فالگیریه احتمالا در گذشته-( نه حالا) - با فالگیر و رمال زیاد سر و کار داشتی که این تصور تو ذهنت ایجاد شده چون کساییکه با فالگیر و رمال زیاد سر و کار دارن احتمال داره که اینجوری ژست روشفکری به خودشون بگیرن ولی در مورد جنابعالی چون نمیشناسمت نمیتونم چنین ادعایی داشته باشم ولی از اونجایی که برام ثابت شد آدم متعصبی هستی و میدونم بحث با متعصب مثل آب در هاون کوبیدنه تمایل چندانی به بحث با جنابعالی ندارم .در مورد "علیت و راسل " هم اگه علاوه بر کتابی که خودت گفتی اطلاعات بیشتر خواستی میتونی به صفحه 223 کتاب در جستجوی خدا نوشته ناصر مکارم شیرازی انتشارات نسل جوان مراجعه کنی . هر چند میدونم چون مشکلت با استدلال واین حرفها رفع نمیشه علاقه ای به اینکار نداری .

7:47 PM  
Blogger باب said...

بحث اجنه همونطور که فهمیدی منظور همون متافیزیکه . در اینکه شما یه آدم متمایل به متافیزیک هستی که شکی نبود ولی در اینکه بیشتر غیر مادی هستی جای تامله . یعنی شما هم مثل جعفر طیار که به جای دو دست خداوند دو بال به اون داده بال داری ؟؟ پرواز هم می کنی؟ شاگرد هم قبول می کنی؟ شاید تو یه ایده الیستی مثل هگل یا پدیدار شناسی مثل هوسرل که به دنبال جوهر اشیا می گردی و حتما جوهر همه چیز و خدایی می دونی . البته با توجه به وبلاگ خوشگلت که تبلیغات اسلامی می کنی و مسلمانان هم که اصلا و اصلا تعصبی نیستن حق داری که فکر کنی من متعصبم بالاخره اینم یه جور قیاس به نفسه . خب البته ناصر مکارم شیرازی، نویسنده ببخشید ملای برجسته ای هست و جایزه نوبل رو هم در بالا منبر رفتن بهش دادن . کسی که برتراندر راسل رو با این یارو مقایسه می کنه خب احتمالن یه چیزیش می شه راسل یک راسیونالیسته و یکی از بنیانگذاران ریاضیات جدید و در همه کتابهای فلسفه هم ازش یاد می کنن ولی ناصر جون چی کی قبولش داره جز مشتی مسلمون از همه جا بی خبر؟ بالاخره تو یه دختر جوون هستی که ننه بابات مسلمونن و تو هم ارثی مسلمون شدی هرچند که اصول دین تحقیقیه و فروع دین تقلیدی ولی کسی که از بچگی در گوشش خوندن الله واکبر اگه مدعی تحقیق هم بشه این تحقیقش سمت و سو داره . در نهایت اینکه اون چیزی که من گفتم کتاب نبود از خودم ساختم و اینکه فکر کردی این یه کتابه خودش نشون می ده که آدم اهل مطالعه ای هستی و حق داری که به مباحثه با ما علاقه نداشته باشی چون ما مطالعاتمون در حد شما نیست . ولی اگه خواستی قانون علیت و راسل رو از کتاب مد نظرت بنویس تا جواب ما را هم ببینی . اینکه من این نوشته رو آوردم خواستم بگم هر استدلالی منطقی نیس می گی راسل چرت می گه بنویس تا بنویسم

10:52 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home