آنالیتیک

تحلیلی بر معارف از نوع سنتی اش

My Photo
Name:
Location: Iran

Thursday, May 11, 2006

سنت گرایی

با اينكه سنت شالوده فرهنگ و تمدن است وليكن بيشتر براي بشر مضر بوده و راه را برترقي و پيشروي بسته است. با رجوع به تاريخ در مي يابيم كه اين بدعت گذشتگان معمولا بيش از آنچه شايستگي داشته مورد گرايش انسان قرار گرفته و در نتيجه وي را از مفتضيات زماني، و جامعه را از تكامل باز داشته است. از سنت بايد همانند يك نردبان براي صعود استفاده كرد نه اينكه در يك پلكان آن متوقف ماند كه در اينصورت باعث غفلت از موقعيتهاي مكاني و زماني گرديده و بر ميراث گذشتگان چيزي نخواهد افزود.احتراز از تحول و تكاپو و تاكيد بر سير سلوك نياكان و بعبارت ديگر پرستش بي قيد و شرط سنن که از دیدگاه عرفا كهنه پرستي يا ارتجاع خوانده مي شود، جامعه را به ركود و سكون و انحطاط مي كشاند. بنابراين سنت پرستي(Traditionalisme) يكي از امراض خطرناك اجتماعيست كه در قرون متمادي پيكراجتماع را دچار لطمه و سكته ساخته و به نوخواهان زيانهاي فراوان رسانيده است. عمده ترين عواملي كه باعث پيدايش اين مرض مي گردد عبارتند از: احتياج عمومي بشر بثبات و آرامش و مصلحت خداوندان زر و زور.افراد جاهل و بي خبر كه بنا به دلايلي از آگاهي بي نصيب مانده و عمر خود را به جهل و بي خبري گذرانده اند، بنده بي اراده عادت و تقليد هستند و گوسفند وار از راهي مي روند كه از آغاز رفته و مورد مقبوليت عام باشد. اين راه چه هموار و چه مستقيم باشد يا نباشد، بنا به عادت همچنان مطلوب جماعت باقي مي ماند (ترك عادت موجب مرض است(

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام بابک
چند تا سوال دارم کنجکاو شدم ببینم تو اندیشه شما چه جوابی براش وجود داره . فقط خواهش میکنم حاشیه نرو و جمله سوالی تو جوابت نیار و خلاصه جواب قانع کننده بده .
1.رابطه پوشش و عصر اتم که بهش اشاره کردی چیه ؟
2.آیا شما آدمکشی دزدی دروغ و عدم صداقت و ... رو بد میدونید ؟ . اگه جوابتون مثبته چرا ؟ و چه تعهدی برای عدم انجام این کارها وجود داره ؟ و چه ضرری میتونه برای آدم داشته باشه ؟
یه سوال دیگه هم دارم که شاید بعدا بپرسم .

7:45 PM  
Blogger باب said...

عصر اتم که کنایه ای از مدرن شدن(صنعتی شدن) جوامع و مدر نیته هست،
بهمراه خودش فرهنگ مدرن را هم به همراه داره . در کشورهای صنعتی و مدرن معضلی به نام حجاب وحود نداره و معمولا کسی را به خاطر حجاب مورد بازخواست قرار نمی دن . البته اگه کسی بخواد برخلاف قوانین یک مجموعه که می خواد در دانشگاه روسری سرش نباشه و به اون اهمیت نده و روسری سرش کنه باهاش برخورد می کنن و ما هم این رو پیرهن عثمون می کنیم . به هر صورت دین و مذهب و حجاب و ... در دنیای مدرن به عنوان مسائل اجتماعی مطرح هست و نه مسائل متافیریکی یا الهی و کسی بر روی اونها حساسیت نداره . ملتی که دارای رشد مدنی باشه لزونی نداره که همدیگه رو تکفیر و تحقیر کننن و فکر کنن که خودشون عین حق و دیگران عین جهلند . پس اگه ما بر روی حجاب حساسیم نشون می ده که نتونستیم همپای دنیای مدرن حتی به لحاظ فرهنگی جلو بریم و همچنان در سنتهای خودمون گیر کردیم و دچار تکفیر و تحقیریم . حتی کسانی که در صدد بر اومدن تا تجدد خواهی دینی یا پلورالیسم دینی رو مطرح کنن، به نوعی آب در هاون می کوبن و بدترین ضربه ها رو هم به دین و هم به مدرنیته می زنن . اگر بخوام این صفاتی رو که شما بیان کردید ارزشگذاری کنم و البته نه ارزشگذاری اخلاقی باید بگم،برای تشکیل یک اجتماع و نظم احتماعی این چیزها ضروری هست و فقدان اینها اصلا اجتماع به معنی عام کلمه پدید نمیاد . در جوامعی که هنوز در دوران بربریت زندگی می کنن و درگیر مسائل روزمره ان و تفاهم مدنی ،احساس مسئولیت و همزیستی مسالمت آمیز معنی نداره ممکنه به ظاهر همه پوشش اسلامی داشته باشن ولی در باطن چیز دیگریست و دزدی و دروغگویی و از این مسائل سرتاپای جامعه رو در بر می گیره . اگه قرار باشه که کاری از روی تابو و ترس انجام نشه اولن نشان دهنده جامعه قشری و پایین بودن اگاهی اون جامعه و در ثانی نشان دهنده درگیری و مهم بودن سنتهای اون جامعه در برابر مدرنیته هست . پس اگر کسی از روی ترس دزدی نکرد اگه این ترس رو نداشته باشه دزدی می کنه یعنی به درکش نرسیده که این برای جامعه و در مقیاس بزرگ مضره و یا به خاطر منافعش دروغ می گه و کاری هم نداره که این آفت جامعه هست و جامعه رو به انحطاط می بره .

5:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام
*****فرشته های عقیم شده بروز شد*****
*****فرشته های عقیم شده بروز شد*****
*****فرشته های عقیم شده بروز شد*****
*****فرشته های عقیم شده بروز شد*****
*****فرشته های عقیم شده بروز شد*****
*****فرشته های عقیم شده بروز شد*****

1:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home