آنالیتیک

تحلیلی بر معارف از نوع سنتی اش

My Photo
Name:
Location: Iran

Monday, May 15, 2006

جایگاه شریعتی

شريعتي در كتاب سيماي محمد آنجا كه درباره نبي صحبت مي كند، مي كوشد سه چهره بزرگ تاريخ ، يعني نبي ، حكيم يا فيلسوف و پادشاه يا قيصر را باهم مقايسه كند و اين پرسش را مطرح مي كند كه اگر ارسطو نبود چه اتفاقي مي افتاد ؟
خودش پاسخ مي دهد : هيچ اتفاقي مهمي رخ نمي داد تنها چند كتاب از تعداد كتابهاي كتابخانه ها كاسته مي شد
اين جمله معروف از شريعتي كه مي گويد : فلاسفه پفيوزهاي تاريخ اند به نوعی بیانگر دیدگاه وی است. آنچه كه شريعتي اصلاح مي ناميد ، برگرفته از تئوري مهندسي اجتماعي محافظه كاران و ليبرالها نبوده بلكه آنرا از سنت نبي استخراج مي نمود و منظور وي اين بود كه پاره اي از نهادها و فرمهاي اجتماعي را نگه داشته اما محتوايش را تغيير دهيم . چارچوب انديشه هاي سياسي شريعتي بيشتر بر مبناي مفهوم انقلاب است . وي بر روشهاي انقلابي دست مي گذارد و به يك تغيير و تحول سريع اجتماعي ، حتي به كمك به كارگيري اسلحه و خشونت معتقد بود ( در حالي كه ما در تغيير يك ساختار با پاره اي از مسائل تاريخي-تمدني روبرو هستيم كه فراتر از مسائل پرسش هاي سياسي-اجتماعي است بدين صورت تا زماني كه آن معضلات تاريخي و فرهنگي حل نشود ، اين حركت نتيجه اي ثمر بخش را در پي نخواهد داشت )
شريعتي چونكه فاقد يك تجربه زنده انقلابي بود ، اكنون به نظر ما كه اين تجربه را داريم بسياري از سخنان او نادرست و متكي بر احساسات است . نكته ديگر اينكه بسياري از انديشه هاي وي در عصر حاضر ناكارآمد مي نمايد هرچند که به لحاظ احساسی همچنان مطلوب جماعت است

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

جالب بود.البته برای شخصی که حوزه مطالعش از حد کتابهای شریعتی و... بالاتر نرفته یه مقدار عجیب و باور نکردنی به نظر می رسه.

9:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam dar inke shriati ensani ehsasiasti ast shaki nist vali shoma bakhandan kavir in noktera bishtar dar miabid va be omghe tanhayee va sarkhordegi shariati pei khahid bord.pass baraye chenin shakhsiati roya va ideal be manande vagheiat jelve mikonad.amir

12:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام .من هم خيلي وقت بود نيومده بودم از بس كه سرم شلوغ بود. بابا قالب نو مبارك ! خوشگله.تازه بايد بشينم بخونم ببينم چي نوشتي پسرم

10:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

jaleb bod . dafeye aval bod in ja omadam . matlab sakht nagir kheyli top bood . baz ham miyam.

1:49 AM  
Anonymous جمال said...

سلام. اينكه شريعتي معتقد بر نوعي انقلاب در مباحث ديني و دريافت درست مفهوم دين براي عموم بوده شايددرست باشه، ولي اين مسئله كه او بكارگيري اسلحه و خشونت را در اين رابطه جايز دونسته ، من نديدم. اگه مستنداتي ارائه بشه به ما هم در درك اين مسئله كمك مي كنه. در پايان من هم به احساسي بودن شريعتي به نوعي معتقدم.

12:15 AM  
Blogger باب said...

انقلاب تعریف مشخصی دارد و حرکت تند هم از مشخسه های آنست

11:00 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home